1. זמן ותדירות-עדכניות- הסיכויים של האירוע להתפרסם גדלים ככל שהוא מתרחש בזמן קרוב יותר.
לדוגמא: אירוע שקרה אתמול או היום
https://m.ynet.co.il/Articles/5112048
לדוגמא: אירוע שקרה אתמול או היום
https://m.ynet.co.il/Articles/5112048
2. סף עוצמה- היקף- אירועים גדולים יחסית לאירוע עלולים להשפיע על הסיכויים שלו להתפרסם.
האירוע הזה הוא אירוע חשוב https://m.ynet.co.il/Articles/5112146 לעומת זה שהוא לא כל כך חשוב https://m.ynet.co.il/Articles/5111904
האירוע הזה הוא אירוע חשוב https://m.ynet.co.il/Articles/5112146 לעומת זה שהוא לא כל כך חשוב https://m.ynet.co.il/Articles/5111904
3. בהירות וחד משמעיות- הסיכויים של האירוע להפוך לחדשה גוברים ככל שהוא ברור ולא ניתן לפירוש .
אין לי דוגמא לכאן כי לא כל כך הבנתי .
אין לי דוגמא לכאן כי לא כל כך הבנתי .
4. משמעותיות תרבותית- אירועים שקשורים לחברה ולתרבות יותר מועדפים בחדשות מאשר נושאים לא מעניינים.
https://m.ynet.co.il/Articles/5104704
https://m.ynet.co.il/Articles/5104704
5. התאמה לציפיות הנמען- בכדי שהחדשות יהיו ברורות, עליהם להיות תואמות לציפיות הנמען, לידע שלו
ולרצונותיו. לדוגמא : הנמען מצפה לדעת מה קורה במדינה שלו אז הוא מעוניין לקרוא כתבה שקשורה בנושא
https://m.ynet.co.il/Articles/5111929
ולרצונותיו. לדוגמא : הנמען מצפה לדעת מה קורה במדינה שלו אז הוא מעוניין לקרוא כתבה שקשורה בנושא
https://m.ynet.co.il/Articles/5111929
6. המשכיות- כל עוד פרשת האירוע לא נסתיימה , התקשורת תמשיך לעקוב ולדבר עליו,גם אם כבר פרסמו אותו בחדשות . לדוגמא , הפרשה הזו לא נסתיימה .עדיין התקשורת מדברים עליה במשך שנים . https://m.ynet.co.il/Articles/5112045
7. מבנה והרכב החדשות- המבנה של העיתון או של מהדורת החדשות קובע לרוב אם הידיעה תהפוך לחדשה ביום מסוים . אם הכותרת הבולטת תיהיה מעניינת ומושכת לעין, הכתבה תיהיה חדשה.
https://m.ynet.co.il/Articles/5112166
https://m.ynet.co.il/Articles/5112166
8. הפתעה- הסבירות שהאירוע יהפוך לחדשה עולה ככל שהוא לא צפוי ולא מתוכנן.
לאחרונה יש מתח בצפון , ביום שבת בבוקר הייתה אזעקה באופן הכי לא צפוי .
https://m.ynet.co.il/Articles/5109187
לאחרונה יש מתח בצפון , ביום שבת בבוקר הייתה אזעקה באופן הכי לא צפוי .
https://m.ynet.co.il/Articles/5109187
9. קשר למדינות אליטה- האירועים שמקבלים עדיפות בסיקור הם אלה שקשורים למעצמות הגדולות לעומת אלה שמתרחשים במקומות פחות מוכרים ונידחים. לדוגמא , משהו שקורה בין ראש הממשלה שלנו לבין ראש הממשלה של ארצות הברית . https://m.ynet.co.il/Articles/5110884
10. קשר לאנשי אליטה- אירועים בהם מעורבים אנשי חשובים ומפורסמים (פוליטיקאים, ידוענים ושאר בעלי עמדות בכירות) הופכים לחדשות. לדוגמא אשתו של הבן של טראמפ בבית החולים, היא אישה ידועה ומוכרת ולכן זה בחדשות , לעומת עוד המוני אנשים שבבתי החולים ולא מופיעים בחדשות.
https://m.ynet.co.il/Articles/5110145
https://m.ynet.co.il/Articles/5110145
11. האנשה והתייחסות לעניינים אישיים ואנושיים- העדפה לסיפורים אנושיים מרגשים ונוגעים ללב. למשל מלחמה בסרייבו לא רלוונטית לנו, אבל אם ילד קטן שאיבד את אמו יספר על זה , רוב הסיכויים שזה יעלה לכותרות.
https://m.ynet.co.il/Articles/4840321
https://m.ynet.co.il/Articles/4840321
12. גורם השליליות- ככל שהאירוע שלילי יותר בתוצאותיו ובהשלכותיו, כך הוא מדווח יותר. חדשות קשות ,חדשות אי סדר . לדוגמא : הנערה הזאת מגיל קטן מרביצה לחיילים שלנו, וזה כבר מופץ בכל העולם.
https://m.ynet.co.il/Articles/5112045
https://m.ynet.co.il/Articles/5112045
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה